Tata Cara Melaksanakan Sholat Jenazah

Proses untuk solat jenazah pengebumian membezakan antara badan-badan lelaki dan perempuan. perlu diambil kira di sini bahawa adalah solat jenazah berbeza dengan solat wajib. Perbezaan antara mereka iqamah solat dan solat jenazah tidak digunakan, tidak menggunakan busur, bukan dengan panah, tidak menggunakan dan tidak menggunakan tahiyat i'tidal.

badan-badan Shlat terdiri daripada 4 takbir, supaya jika ia bukan daripada kedua-dua memahami Totengebet dalam tafsiran langsung seseorang yang penyayang, takbir ketiga dalam perjalanan dan yang takbir i'tidal keletihan keempat. Yang benar adalah bahawa tafsiran yang dijalankan untuk 4 takbir takbiratul 4 Ikhram semua tetap dalam keadaan dia berdiri dan membaca telah ditentukan.

Berikut adalah prosedur yang solat jenazah perlu diketahui:

1. niat

Perkara pertama adalah niat. Matlamatnya adalah sangat penting kerana ia adalah hasrat Tuhan yang kita mahu tahu apa yang perlu dilakukan. Tuhan tahu untuk melakukan pegawainya sebagai niat keikhlasan dan kesungguhan. Berbeza dengan niat solat Totengebet badan-badan lelaki dan perempuan.


Tujuannya adalah juga syarat-syarat doa syahnya akan berpura-pura bahawa mana-mana permulaan amalan dengan niat. Berikut adalah permintaan doa akan diketahui:

Tujuan komuniti badan lelaki

Bunyi Hasrat kekal sebagai jemaah lelaki adalah:

اصلى على هذاالميت اربع تكبرات فرض الكفاية مأموما لله تعالى

Usholli, Alaa haadzalmayyiti arba'a takbiraatin fardhol kifaayati ma'muuman lillaahi SWT.

Ini adalah doa permohonan saya untuk mayat takbir empat kali keperluan asas bagi sebuah kawasan perbandaran kerana Allah Ta'ala.

kekal niat komuniti wanita

Bagi masyarakat doa meminta mayat perempuan adalah sesuatu seperti ini:

اصلى على هذه الميتة اربع تكبرات فرض الكفاية مأموما لله تعالى

Bunyi ayat ini adalah "usholli, Alaa haadzihil mayyitati arba'a takbiraatin fardhol kifaayati ma'muuman lillaahi SWT."

Maksudnya: Saya berhasrat untuk berdoa mayat wanita-wanita empat kali tafsiran mandatori asas sebagai satu komuniti, kerana kira-kira Allah.

Niat solat imam sebagai sisa-sisa



Menjadi imam, kita perlu mengatakan niat. Sebagai lafadz imam pada ma'muuman Baca ditukar menjadi imaa'man lafadz. Di sini, niat adalah untuk dibaca sebagai imam untuk pengebumian:

اصلى على هذاالميت اربع تكبرات فرض الكفاية إماما لله تعالى

Bunyi ayat ini adalah "usholli, Alaa haadzalmayyiti arba'a takbiraatin fardhol kifaayati imaaman lillaahi SWT."

Ini adalah doa permohonan saya untuk mayat takbir empat kali asas wajib untuk menjadi imam, kerana Allah. niat lafaz adalah sama untuk wanita serta mayat mayat rakyat.

2. Pertama Intifada

Selepas membaca niat, kami adalah yang pertama takbir. Tafsiran yang pertama ialah kita digalakkan untuk membaca Surah al-Fatihah.

3. Intifada Kedua

Tafsiran yang kedua dilakukan dalam keadaan berdiri, bukan kekalahan dalam solat tidak dilakukan kerana ia bukan suatu pertubuhan sujud. Pada masa tafsiran kedua ini ialah kita perlu membaca shalawat kepada Muhammad Nabi dilakukan runimas. Bunyi berkat lengkap adalah seperti berikut:

اللهم صل على محمد, وعلى آل محمد, كما صليت على آل إبراهيم, وبارك على محمد, وعلى آل محمد, كما باركت على

آل إبراهيم في العالمين

إنك حميد مجيد

Bunyi memberkati di atas adalah "Ya Allah! 'Alaa Muhammad wa' Alaa Muhammad Ali. Kama shallaita 'Alaa Ibraahiim, wa' Alaa Ali Ibraahiim. wabaarik 'Alaa Muhammad wa' Alaa Muhammad Ali. Kama diberkati 'Alaa Ibraahiim, wa' Alaa Ali Ibraahiim. Fil, alaamiina innaka hamiidummajiid ".

Ini bermaksud:

"Rahmat Wahai Nabi Muhammad, dan keluarganya. Seperti yang anda memberi rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya. Dan curahkan shalawat kepada Nabi M

0 Response to "Tata Cara Melaksanakan Sholat Jenazah"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel